Environmentalist

Environmentalist


نايلون
رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران هدف از نامگذاری روز 21 تیرماه به نام روز بدون نایلکس را ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه مضرات محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی دانست.

 

 

 

خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران: محمد هادی حیدرزاده رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به اینکه زباله های پلاستیکی هم اکنون یکی از معضلات جدی کلانشهرها ی دنیا از جمله تهران به حساب می آید، گفت: به علت تولید انبوه و ارزانی کیسه پلاستیکی متاسفانه میزان استفاده از آن در شهر ها بسیار افزایش پیدا کرده است. آمار و آرقام نشان می دهد که کشور ما به علت اینکه تولید کننده پتروشیمی است جزو کشورهای پر مصرف دنیا از لحاظ کیسه های پلاستیکی به شمار می آید.
به گفته حیدرزاده میزان پلاستیک تولیدی در ایران 177 هزار تن است که معادل 500 تن در روز است و شاید تغییر ذائقه خرید مردم دلیلی بر افزایش تولید کیسه های پلاستیکی باشد که به نوعی سیستم خرید زنبیلی به خرید بسته بندی تغییر شکل داده است.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار تاکید کرد: از تماس مسقیم مواد غذایی داغ با ظروف و کیسه پلاستیکی 9 سرطان در انسان ایجاد می شود که که شایع ترین آن سرطان معده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این اقدامات باید توسعه یابد و به شکل یک قانون اجرایی شود افزود: در بسیاری از کشورها مانند کاناد، امارات متحده، انگلیس، قوانین تشویقی و تنبیهی در زمینه مصرف کیسه پلاستیکی اعمال شده است مانند اخذ مالیات هزینه کیسه پلاستیکی از مصرف کننده که به عنوان سیاست های تنبیهی اعمال می شود و سیاست های تشویقی مانند معافیت های مالیاتی از فروشندگانی که کیسه های پلاستیکی را حذف می کنند.
حیدرزاده اظهار کرد: اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته در زمینه استفاده از کیسه های پارچه ای و کنفی به جای پلاستیکی احتیاج به قانون دارد که از طرف مجلس شورای اسلامی و با حمایت سازمانهای دولتی سیستم خرید فعلی به سیستم خرید زنبیلی تغییر شکل دهد که اصلاح الگوی مصرف که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است محقق شود.
وی تاکید کرد: هدف از نامگذاری روز فوق ارتقائ سطح آگاهی مردم در زمینه مضرات بهداشتی و محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی است و امیدواریم بستر را برای مسئولین جهت قانون گذاری در موضوع فوق فراهم شود.
وی تبلیغات محیطی و تلویزیونی واطلاع رسانی از طریق روزنامه همشهری و ضمائم آن، معرفی کیسه های جایگزین، برگزاری مسابقه 1 میلیون نفری مشتریان فروشگاه شهروند و میوه و تره بار با هدف آشنایی مشتریان با مقوله عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی ، تبلیغات و آموزشهای مجازی از طریق ارسال پیامک، برگزاری مسابقه نقاشی کودکان و نوجوان در 5 میدان میوه و تره بار و آموزش چهره به چهره را از اهم برنامه های روز بدون نایلکس برشمرد.
حیدرزاده گفت: 21 تیرماه شروع یک کار جدی در زمینه اجرایی کردن مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است که امیدوریم این موضوع بهانه ای باشد که سایر سازمانها و بخشها در این زمینه حضور جدی داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه محیط زیست هم اکنون احتیاج به یک همدلی و همکاری دارد که این باقیمانده محیط زیست مورد حفاظت قرار بگیرد گفت: متهم کردن یکدیگر و به رخ کشیدن رده های سازمانی زیبنده فعالیت در حوزه محیط زیست نیست و بایدافرادی که در این حوزه فعایتی می کنند تفکر جهادی داشته باشند و پشنهاد می‌کنم به جای متهم کردن و به رخ کشیدن مقام و منزلت کمک کنیم که اینگونه فعالیت های داوطلبانه زیست محیطی در سطح کشور توسعه یابد و امیدواریم که 21 تیرماه به عنوان روز بدون نایلکس سال آینده در سطح کشور انجام شود.


www.iren.ir
کد خبر :7520   زمان مخابره: 15:36:0 - 20/4/1391
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com